Identifiera din målgrupp

När man ska identifiera sin målgrupp finns det två vägar att gå, antingen identifierar du vem som är din önskekund eller så identifierar du vem som mest troligt är i behov av din produkt eller tjänst.

Varför är det viktigt att veta hur målgruppen ser ut? Jo, för att det är viktigt att veta hur man ska kommunicera. Vilka ord vi använder är olika beroende på om vi pratar med en åttaåring eller med en akademiker. Vad som intresserar en bilmekaniker är ofta annat än en barnskötare. Det sägs ofta att man ska hänga där sina kunder hänger, om du inte vet var dina kunder hänger kan du inte hänga med dem. När du har koll på din målgrupp vet du hur du formulerar ditt budskap.

Målgruppsbeskrivningen ska identifiera en grupp människor som har ett behov eller problem som du med din produkt eller tjänst kan lösa. Ju mer byggt på fakta desto bättre.

Hur gör man då för att identifiera sin målgrupp?
Fråga dina befintliga kunder! Fråga dem om vilka de är, vad de efterfrågar och vilka problem de har. Be om svar genom dina kanaler i sociala medier, din hemsida och via mejlutskick.

Försök sätta dig in i dina kunders situation! Häng på olika forum och se vilka frågor som diskuteras. Gå med i olika grupper på exempelvis facebook. Vilka problem och möjligheter påverkar gruppmedlemmarnas vardag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.