Identifiera marknaden

Den som studerar andra företags succéer eller misslyckanden när det gäller marknadsföring, finner snabbt att kunskapen om marknaden och kunderna har haft en avgörande betydelse. Ju större förståelse du har om dina kunder och deras behov desto större chans har du att lyckas med din marknadsföring.

För att ett företag ska överleva behövs kunder. Några grundläggande frågor att ställa sig är:
Vilka är dina kunder? Vad vill de ha? Vad motiverar dem att köpa?

Det bästa vore om vi alla kunde göra som den gamla tidens byskomakare. Han kunde anpassa sin produktion efter sin marknad eftersom han visste exakt vad de olika byinvånarna ville ha. ”Kalle gillar blå skor, Olle gröna, Lisa höga klackar”… Med hjälp av denna kunskap blev både marknadsföring och produktion väldigt exakt.

I dag har befolkningen koncentrerats till större städer som växt i storlek. Små samhällen har blivit stora. Vi kan inte av varken praktiska eller ekonomiska skäl utforma marknadsföringen efter varje enskild individs behov. Givetvis finns det mindre företag som försöker tillämpa den gamla skomakarens principer. Men för de flesta så är utgångspunkten att marknaden förändras därför att människor förändras. För nya tidens företagare är det nödvändigt att dela upp kunderna i fack för att sedan marknadsföra mot olika målgrupper istället för till enskilda individer.

Folk köper vad de behöver, inte sådant som de inte behöver. Det går faktiskt inte att sälja allting med ”mördande reklam”. Utan stenkoll på marknaden finns det risk för att du spenderar en massa pengar på marknadsföringsaktiviteter som inte leder till önskat resultat. Innan du lanserar en ny vara eller tjänst måste du därför identifiera marknaden.

Du behöver alltså:

  • Förstå din marknad
  • Förstå dina konkurrenter
  • Förstå dina kunder

 

Exempel på mall för marknadsanalys kan du exempelvis få genom chef.se

Dela gärna:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *