Marknadsplanen – din bästa strategi för framgångsrik marknadsföring

Som företagare ska du planera din marknadsföring så att du på det snabbaste, effektivaste och mest lönsamma sättet får ut dina produkter eller tjänster till dina kunder. Ett vanligt misstag som många företagare gör är att inte lägga tillräckligt med tid på företagets marknadsplan. En välgjord marknadsplan är en strukturerad kartläggning av hur marknaden och konkurrentsituationen ser ut. Utifrån dessa fakta beskriver du sedan vilken strategi du ska använda för att nå dina kunder och hur du konkret arbetar med olika aktiviteter för att nå dina marknadsmål.

Din marknadsplan är definitivt inget statiskt dokument utan ett levande dokument som kan revideras flera gånger om året. De långsiktiga målen och strategin ändras kanske inte särskilt ofta, men mycket som påverkar ditt företags affärsmål händer i princip dagligen.

Steg 1 i skapandet av marknadsplanen är att finslipa ditt företags affärsidé. Vad har du att komma med som inte redan etablerade konkurrenter har?

Frågor som du kan ställa dig är t ex:

  • Har ditt företag en spetskompetens som saknas av dina konkurrenter?
  • Är ditt företag snabbare att leverera varor än dina konkurrenter?
  • Har ditt företags storlek betydelse jämfört med dina konkurrenter?
  • Har ditt företags bolagsform eller organisation betydelse jämfört med dina konkurrenter?
  • Är ditt företags leverantörer speciella på något sätt?

Tänk på att när det gäller din unika kompetens är det viktigt att din affärsidé är i samklang med din egen personlighet.

Det är viktigt att arbeta in en tydlig profil som gör ditt företag lätt att urskilja i den flod av information som sköljer över dina kunder. I en slogan eller kort mening ska du slagkraftigt presentera ditt företags affärsidé och unika kompetens. Företaget logo och slogan bör synas på brevpapper, kuvert, visitkort, annonser, förpackningar, dekaler, skyltmaterial etc

Klicka här för gratis mall för din marknadsplan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.