Nätverkande på Linkedin

Den senaste tiden har jag varit mer och mer nyfiken på de stora förändringar som affärsnätverket Linkedin har genomgått sedan jag blev medlem i juli 2007. Idag börjar det mer och mer likna ett Facebook med koncentration på företagande och businessnätverkande. När jag blev medlem så handlade det mest om att utbyta kunskaper och idéer i ett BBS-liknande flöde. Men precis som allting annat här i livet så utvecklas saker och ting. Och det är oftast till det bättre.

Det finns många specialister på sociala medier, nätverkande och marknadsföring och är man intresserad så finns det hur mycket information som helst att ta till sig. Jag brukar lyssna på Nina Jansdotters och Marie Hagbergs Nätverkspodden eftersom de ofta har rätt intressanta ämnen som de tar upp i sina program. I skrivande stund har de passerat 90 avsnitt och jag har inte lyssnat på allihop, men en del. Jag har i alla fall lyssnat på tillräckligt många för att uppskatta dem. Både som nätverkare och marknadsförare men även som poddmakare.

De har pratat om Linkedin tidigare men i avsnitt 90 så får vi svaret på den eviga nätverksfrågan, vilka kontakter ska man lägga till. Den frågan har vi ju dryftat inom Facebook också men Linkedins policy kring kontaktnätet är mer styrd då de har som policy att man endast ska lägga till kontakter man känner. Det är därför som de jämt vill ha tillgång till de mailadresser du har lagrade i ditt epostprogram så de kan föreslå dem som kontakter att lägga till på Linkedin. Avsnitt 91 är mer koncentrerat kring hur du bäst bygger din profil och gästas av Linkedinspecialisten Linda Björck.

Personligen har jag från dag 1 haft en helt annan strategi med Linkedin, eftersom jag gick med för att utöka mitt nätverk inom min coachingdisciplin, NLP. Det innebar att jag gick med i mängder av diskussionsgrupper om NLP och flera av mina kontakter som kommer därifrån har jag aldrig träffat men däremot diskuterat flitigt med. Lite som Facebook sedan blev när de införde funktionen med grupper. Än så länge är dock skillnaderna mellan Facebook och Linkedin ganska stora och för min del får de gärna fortsätta vara olika, så att de fungerar som komplement till varandra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.