Är all reklam bra reklam?

Är all publicitet av godo? Är all reklam bra reklam? Jag vet att det finns en hel del människor som tycker det men frågar du mig så har svaret (nästan) alltid varit nej. All publicitet kring ett varumärke är inte alltid bra för varumärket.

Jag skulle kunna räkna upp flera exempel på varumärken som tagit skada av negativ publicitet. Och jag kanske behöver räkna upp några för att göra min poäng. Och jag kommer att gå till ytterligheter för att med råge bevisa min ståndpunkt.

En stor klädkedja råkade i blåsväder för några år sedan när de sålde en T-shirt med motiv av en dömd våldtäktsman. Det hela kanske kunde ha svalnat snabbt om de bara tagit tag i tråden på Facebook som fullständigt exploderade av hot och hat, men det gjorde de inte. De hade helt enkelt en obefintlig strategi för sociala medier och de hade definitivt inte rätt person på rätt plats för att hantera situationen. Det fåtal personer som vågade påstå att det var fel att glorifiera en våldtäktsman på kläderna blev snabbt mordhotade och värre flera gånger om och det tog butikskedjan flera dagar att reagera. Trots skriverier i tidningarna. Detta lär knappast ha lett till ökad försäljning. Snarare är det nog så att de som då bestämde sig för att bojkotta kedjan fortfarande gör det idag. Och som om det inte vore nog så får de allt oftare dålig publicitet när deras kunder ifrågasätter det sjukt magra kroppsideal som pumpas ut i reklamkampanjer i hopp om att åter vinna kundernas förtroende.

Ett oljebolag vars plattform exploderade och sedan brann i flera veckor fick hur mycket publicitet som helst under flera månader. Jag har svårt att tänka mig att de ökade sin försäljning på grund av det. Istället har de lidit stor ekonomisk skada först på grund av den direkta skadan, sedan för saneringen de tvingas till och till sist alla skadestånd de tvingas betala. De har säkert försäkringar som täcker en del av förlusterna, men i folks ögon ses de ju inte i första hand som det ansvarsfulla oljebolaget utan snarare de som slarvar med säkerheten och tummar på kvaliteten.

Och i kölvattnet av metoo-uppropet under 2017 har många kända och okända män fått gå till skampålen för sina oacceptabla tilltag genom åren. Jag kan inte tänka mig att någon av dem som förlorat sina jobb, vänner och kanske till och med relationer till följd av att deras beteenden kommit till allmän kännedom skulle påstå att deras varumärke stärkts av publiciteten.

Nej, all publicitet är inte till fördel för varumärket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.