Tidningsannonsering – bara på landsbygden?

När jag läser tidningar filtrerar jag bort de flesta annonser. Jag tror inte att jag är ensam om det, för de flesta i dagens samhälle tycker att reklam är rätt tröttsamt. Vi tar dagligen emot enorma mängder information så för att orka är sållning nödvändig.

Visst händer det att en annons fångar mitt intresse. Exempelvis om den har en väldigt snygg layout eller om det handlar om något som jag är intresserad av. Men det mesta bläddrar jag bara förbi.

Av den anledningen har det för mig känts som bortkastade pengar att annonsera. Det spelar ingen roll att förespråkarna av tidningsannonsering menar att är prisvärt i jämförelse med tv-annonsering eller reklamskyltar. Inte heller att procentandelen vuxna människor som dagligen läser papperstidningar är oslagbar jämfört med annan media. Om de flesta läsare, liksom jag, filtrerar bort reklam så når man ändå inte ut. Annat som förespråkarna av tidningsannonsering gärna framhåller är att det finns annonser för alla plånböcker. Det är visserligen sant att det går att få en liten annonsplats för någon tusenlapp eller mer. Men problemet är att ju mindre annons desto mindre chans att någon uppmärksammar den.

Jag tror alltså inte på tidningsannonsering i någon av de största dagstidningarna eller vecko- och månadsmagasin, även om man når ett stort antal människor. Däremot kan det löna sig att annonsera i lokal- eller branschtidningar eftersom chansen är stor att du även kan få en redaktionell artikel. Min erfarenhet är att journalisterna blir automatiskt mer välvilligt inställda till en om man annonserar.

Min erfarenhet är också att annonsering i lokaltidningen för evenemang kan fungera riktigt bra. Annonser för varor och tjänster är oftast inte lika intressant. Det är i alla fall min erfarenhet, vad är din?

Dela gärna:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *