Är man stark måste man vara snäll

Det var Bamse som delade de sedelärande orden för många år sedan. Jag gillar sedelärande serier, vare sig de är serietidningar eller TV-serier. För de som inte redan känner till dessa bevingade ord så kan det vara en ögonöppnare och för de som redan vet så kan det tjäna som en påminnelse. Och som tur är så finns det många fler av den typen. Min favorit är talesättet ”Behandla din nästa som du själv önskar bli bemött”. Den gyllene regeln. En sedelärande ”levnadsregel” som finns med som budord i alla de större religionerna.

Att bemöta sin nästa så som man själv önskar bli bemött är väldigt lätt att alltid ha med sig i sin tillvaro och så även i marknadsföringen. Vill du veta vilken marknadsföringsform som fungerar? Se till dig själv. Vilken marknadsföring tilltalar dig? Och vilken gör dig irriterad? Om du ryggar tillbaka av någon form av marknadsföring och till och med blir arg när du ser den så är risken stor att just den kampanjen får motsatt effekt. Ett gott exempel på när all reklam inte är bra reklam.

För bara några dagar sedan skrev en vän på Facebook hur irriterande det var att få PM med reklam från sina vänner och menade att inboxen på Messenger inte är till för marknadsföring utan är ett sätt för vänner att hålla kontakten. Jag kan bara hålla med. Jag vill inte heller ha reklam på det viset. Men samtidigt kan jag förstå desperationen hos de företagare som känner sig oerhört svikna av nätverket som lovade att det skulle bli så mycket lättare för företagare att marknadsföra sig själva och sina produkter, men att synligheten ströps ännu mer. Om du har 10000 som gillar din företagssida och betalar för att ett inlägg ska få ökad spridning så visas det kanske bara för 200 av dessa 10000. Ofta så visas det flera gånger för samma personer och frågan som ännu inte är besvarad är om man betalar för dem som 200 unika visningar eller om det i själva verket bara är 40 personer som fått se samma inlägg 5 gånger. Det vet vi som sagt inte, än. Men det som sker här är att reklamen upprepas så pass ofta att den får motsatt effekt. Och det är ju inte det man vill. Så det enda som återstår för att få synlighet är att spamma sina vänner med PM och riskera att bli ovän med dem eller till och med bli raderad ifrån deras vänlista.

”Ingen reklam tack” står det på min brevlåda. Det är inte för att jag är ointresserad av att köpa billigare mat när det är extrapris eller göra ett klipp på ny TV eller någon annan produkt. Skylten sitter där för att jag inte vill ha information om 50 nya TV-apparater varje vecka när jag bara köper ny TV när den gamla gått sönder. Och när jag kommer till matvarubutiken så vet jag redan vad jag vill ha. Jag kör inte dit för att de säljer falukorv 5% billigare denna vecka. Jag kör dit ändå, för att jag behöver andra varor. Falukorven kan jag bestämma mig för när jag är där och ser i appen i telefonen att de har extrapris för sina trogna kunder just denna vecka. Mängden reklam får motsatt effekt på mig och därför tackar jag nej till att få den. Plus det faktum att det är löjligt mycket papper som kastas oläst rakt ned i pappersåtervinningen. Det är inte särskilt miljövänligt. Men reklam på sociala medier kan du dela i tusental utan att det försämrar miljön nämnvärt. Åtminstone inte vår fysiska miljö. Den digitala miljön fylls däremot med budskap som vi inte bett om. Som ibland kan upplevas påträngande. Många använder ad-blockers för att slippa reklam. Det gör jag med. Dock inte alltid. Och de rensar inte bort all reklam från alla forum.

Sociala medier har förändrat våra marknadsföringsvanor rejält och reklamen pumpas ut som om vår brevlåda saknade ”ej reklam”-skylt. Och mer därtill. Eftersom det är så lätt att göra. Men är det effektivt? Eller motverkar det sitt syfte? Vilken typ av reklam ställer du dig positiv respektive negativ till?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.