Direktreklam – ett smart sätt att nå ut till alla Sveriges brevlådor eller bortkastade pengar på något som går direkt till pappersåtervinningen?

Direktreklam är reklam som skickas direkt till mottagaren. Det normala är att det kommer ett meddelande fysiskt i brevlådan men direktreklam förekommer även via e-post och SMS. Direktreklam delas ofta in oadresserad direktreklam, adresserad direktreklam och adresserad e-postreklam. Den adresserade skickas till en specifik mottagare, medan den oadresserade skickas utan angiven adress.

De som förespråkar direktreklam menar att det finns inget annat sätt där du kan nå samtliga hushåll och att inga andra media ger mottagaren samma möjlighet att själv välja när man ska ta del av budskapet.

När vi skulle öppna Skillinge Bokoteket (en kombinerad bokhandel och bibliotek som numera är nerlagt) så tryckte vi upp informationsblad som vi delade ut i samtliga brevlådor i vår by med 850 invånare. Visst är det så att vi rent tekniskt nådde samtliga hushåll i vår by. Men vi vet också att inte alla tog del av informationen eftersom vi ständigt fick besök av personer som inte hade någon aning om vår verksamhet.

För många år sedan var jag anställd hos en starta eget-konsult som skrivit en mycket bra handbok om att starta eget. Vid ett tillfälle köpte vi postadresser till alla som registrerat företag en specifik månad och skickade information om boken till dem. Ett brev direkt till vår målgrupp med information om en produkt som är värdefull för dem. Vi fick många beställningar på utskicket men inte tillräckligt för att det skulle löna sig som en regelbunden marknadsföringsåtgärd.

På min brevlåda finns en ”nej tack till reklam”-skylt. Trots det anländer en hel del reklam till brevlådan. Främst tillsammans med dagstidningen. Den reklamen hamnar direkt i pappersåtervinningen hos oss. Lika så annonstidningar som exempelvis ”Vi i villa”.

Jag tänker att helt bortkastat kan det ändå inte vara med direktreklam eftersom många företag ägnar sig åt det. Om det inte fungerade för någon så skulle ingen fortsätta.

Fördelen med direktreklam är att du kan börja i liten skala och det inte måste vara så dyrt. Du kan vara kreativ med budskapet. Det måste inte vara ett vanligt säljbrev på ett A4-papper, utan kan också vara en broschyr, paket eller något helt annat.

På vilket sätt skulle du kunna vara kreativ med direktreklam?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.