Framgångsrik e-postmarknadsföring

Inför att jag startade företag funderade mycket på vad i det arbete jag just kom från hade varit mest roligt och som jag ville fortsätta att göra som nybliven företagare. Det jag kom fram till var att skriva nyhetsbrev. Tjänsten jag hade innan jag startade företag var som volontärkoordinator för en kursgård som under somrarna arrangerade festivaler. Mitt uppdrag innebar bland annat att rekrytera volontärer och som ett led i detta skapade jag ett nyhetsbrev för att hålla kontakten med volontärerna under hela året.

Jag hade för avsikt att arbeta med ledarskapsutveckling i mitt företag och därför blev det naturligt att nyhetsbreven från nya företaget skulle handla om livsförändring. Varje månad bjöd jag på inspirerande läsning om människor som vågat göra förändringar. Det var om hon som lämnade allt för att flytta till kärleken långt bort, han som arrangerade meditationsresor, alkoholisten som lyckades bli nykter och liknande berättelser.

När jag några år senare startade förlaget kändes inte längre mina nyhetsbrev om livsförändring lika klockrent. Istället för att skicka nyhetsbrev startade jag fem webbtidningar (en är numera nedlagd). Med hjälp av frivilliga skribenter skapades mängder av intressanta artiklar och krönikor. Ny kunskap och inspirerande läsning som lockar omkring 20000 unika besökare per vecka. Men det har hela tiden gnagt i mig att jag borde skicka nyhetsbrev. Jag har under åren samlat på mig många adresser. Genom nätverkande och frågan på alla webbtidningarna om man vill teckna sig för nyhetsbrev.

Jag hör ofta att nyhetsbrev är en mycket kostnadseffektiv marknadsföring som också är lätt att mäta resultat. Syftet med att skicka nyhetsbrev är i slutändan, som för all marknadsföring jag gör, att folk ska köpa förlagets böcker. Att det varit så svårt för mig att skicka nyhetsbrev är för att jag inte vill att det ska bli för reklamigt. För mig är det viktigt att nyhetsbreven innehåller något som ger värde. Jag tycker inte att det känns tillräckligt intressant att skriva om förlagets författare och böcker. För hur spännande jag än tycker att det är så känns det som att ett nyhetsbrev måste innehålla något mer än information om böcker eller en intervju med författarna.

För framgångsrik e-postmarknadsföring tror jag att innehållet är absolut viktigast. Det spelar ingen roll hur snygg layout du använder dig av, hur klickvänliga rubriker du skapar, hur bra avsändarnamn du har, hur bra korrekturläst det är eller hur snygga bilder du lägger in om inte innehållet är tillräckligt intressant för din målgrupp.

Min upplevelse är att jag är duktigare på att locka blivande författare att skicka manus till förlaget än att locka till läsning av våra böcker. Så det ska helt klart till något annat än det jag gjort hittills för att lyckas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.