Ge upp drömmen om den perfekta marknadsföringsmetoden

En vanlig invändning mot att använda marknadsföring är att det räcker med att ha en bra produkt eller tjänst så löser sig det automatiskt. Detta är naturligtvis inte sant eftersom det inte spelar någon roll hur bra produkt eller tjänst du erbjuder om ingen känner till dem eller om ingen vill ha dem.

En annan vanlig invändning är att marknadsföring bara är bra för större företag med stora resurser. Så är det definitivt inte, snarare tvärtom. För att ett litet företag med dess begränsade resurser, ska bli så framgångsrik som möjligt gäller det att använda de möjligheter man har så klokt som det någonsin går. Då är det förstås extra viktigt att se över sin marknadsföring.

Alla småföretagare drömmer nog om att hitta den perfekta metoden för sin marknadsföring. En metod som alltid ger ett positivt förväntat resultat. Någon sådan metod finns dock inte. Det finns inte heller några garantier att du ska lyckas med din marknadsföring även om du skulle göra exakt samma saker som någon som lyckats med sin marknadsföring. Resultatet av dina marknadsföringsinsatser beror på många faktorer. En del kan vi själva styra över. Andra ligger helt utanför vår kontroll, t ex nya lagar och förordningar som direkt eller indirekt påverkar vår verksamhet.

Men bara för att det är svårt att lyckas med marknadsföring så betyder det inte att du ska låta bli. Tvärtom så är det nog så att de allra flesta företag egentligen behöver lägga ned ännu mer tid på marknadsföring. Det gäller att vara ihärdig och att prova nya vägar att nå ut. Marknadsföringsarbete är inte något du gör en endaste gång och sedan är det klart. Marknadsföring är ett pågående projekt som du behöver lägga tid och energi på så länge ditt företag är verksamt.

Hur många timmar per vecka tycker du är lagom att lägga på marknadsföring?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.