Sikta mot rätt måltavla

Hur ofta hör man inte företagare säga att min produkt eller tjänst passar för alla. Det kan visserligen vara sant att produkten eller tjänsten passar alla, men vid marknadsföringen är det nödvändigt att anpassa språk och information till respektive målgrupp.

Ta exempelvis om en statlig myndighet skulle bedriva en stor informationskampanj om energisparande. Huvudsyftet kan mycket väl vara att nå alla i Sverige men budskapet måste anpassas till olika målgrupper. Förutsättningarna ser olika ut för normalförbrukare respektive storförbrukare. Det är inte heller någon större vits att skicka information om kombinationspannors möjligheter till lägenhetsinnehavare.

Ett annat exempel är idrottsföreningars olika målgrupper. Gentemot åskådarna måste de i sin marknadsföring ge lockande erbjudanden som bra underhållning eller gratis kaffe medan gentemot kommunen riktar de sin marknadsföring på föreningens sociala verksamhet.

Genom att rikta rätt information till rätt målgrupp ökar du dina chanser till mer försäljning. För att medvetet kunna styra sin marknadsföring behöves en kontinuerlig inströmning av information om marknaden. Därför har det blivit allt viktigare för ambitiösa marknadsförare att genomföra marknadsundersökningar. Eftersom marknaden ständigt förändras bör man hela tiden hålla sig uppdaterad om dessa förändringar.

Alla succéer byts förr eller senare mot misslyckanden. Efter några succéfyllda år är det lätt att tro att man hittat det perfekta receptet för framgång och därför inte behöver anstränga sig mer. Som företagare kan du aldrig lägga dig på sofflocket med armarna i kors, utan du behöver ständigt bevaka omvärlden och marknaden. För omkring 10 år sedan var det populärt för ungdomar att hänga på Lunarstorm. Idag finns inte denna sajt längre. Det som är inne idag kan vara ute imorgon. De företagare som kan anpassa sin verksamhet efter omvärlden är de som har större chans att överleva.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.