Vad är marknadsföring?

Om fyra veckor öppnas portarna till Skillinge Bokotek, en kombinerad bokhandel och bibliotek. Här kommer jag, min make och min äldsta dotter turas om att ta emot kunder. Min dotter är för tillfället bosatt i Oslo men ska flytta till Skillinge för att hjälpa till att starta upp denna nya verksamhet. Hon frågade härom dagen på telefon:
– Kan du berätta lite mer ingående vad jag förväntas göra i Bokoteket?

Jag svarade att i första hand handlar hennes kommande arbete om att serva kunder som besöker oss. Vare sig det gäller bokförsäljning eller utlåning av böcker så ska vi ge den bästa service vi kan. Jag sa också att jag förväntar mig att hon ska hjälpa till med marknadsföring, både för Bokoteket och för Ariton Förlag. Hennes respons på det var:
– Jag hjälper gärna till med marknadsföringen så länge du inte förväntar dig att jag ska sälja något. För jag är verkligen kass på det. Jag vill gärna lära mig men det är så svårt det där med att sälja.

Jag tror att många tänker som min dotter. Att man sätter likhetstecken mellan att marknadsföra och att sälja. Marknadsföring är dock inte samma sak som försäljning. Man skulle kunna säga att försäljning är det slutgiltiga steget i företagets hela marknadsarbete. Att det marknadsföringsarbete man lägger ned ska resultera i försäljning.

Marknadsföring går ut på att först ta reda på vad marknaden (kunderna) vill ha, sedan uppfylla dessa önskningar och genom olika aktiviteter få kunderna att köpa av dig. Marknadsföring handlar också om information. Du kan ha världens bästa produkt men om ingen känner till den så kommer du inte att sälja. Människor behöver helt enkelt få reda på att din produkt finns.

Det gäller att hitta sätt att nå ut i mediabruset. Varje dag utsätts vi för hundratals budskap via radioreklam, annonspelare, reklamblad som delas ut på stan, tidningsartiklar, sociala medier, tv-intervjuer, annonser på nätet… ja, listan är oändlig…

Konkurrensen om mediautrymmet är stenhård. Tänk dig att du kommer in i en stimmig bar. I lokalen står folk och pratar i grupper. Ingen är intresserad av att prata med dig, men du vill gärna berätta något för dem. Ungefär på samma sätt är det för oss företagare när vi ska välja hur vi vill kommunicera med omvärlden om våra (i vårt tycke) fantastiska produkter. I utgångsläget är det ingen som väntar på ett budskap. Det är ingen som väntar på just ditt budskap.  Dessutom ska du förmedla ett budskap i konkurrens med andra aktörers budskap.

Som företagare är marknadsföringen oerhört viktig och något som du aktivt måste arbeta med hela tiden. Det handlar om att på olika sätt uppmärksamma tänkbara kunder på att välja just dina produkter eller tjänster.  Du ska få kunden att lyssna, och lyssna just på dig. För att lyckas måste budskapet nå så många som möjligt i den prioriterade kundgruppen vid upprepade tillfällen. Det räcker inte med att göra en enda marknadsföringsinsats, utan det är ett pågående arbete.

Marknadsföring handlar också om hur ditt företag uppfattas. Ditt företags varumärke, hur du hanterar kunders kritik och den service du ger är minst lika viktig som de produkter eller varor som du säljer.

Jag menar alltså att marknadsföring i första hand handlar om att informera tänkbara kunder om sitt företag och sina varor/tjänster. En av de största utmaningarna som vi företagare ställs inför är att nå ut i mediabruset.

Vad är marknadsföring för dig?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.