Kreativ marknadsföring

Förra veckan skrev jag om gerillamarknadsföring, dvs kul, uppseendeväckande och kreativa sätt att uppmärksamma varor, tjänster och varumärken på. Sådant som en banderoll på en bro över en trafikerad gata, handskriven lapp på en stolpe intill trafikljus, en festlig utstyrsel och sandwichplakat eller reklam på udda ställen som exempelvis en toalettstol eller cykelsadel.

Eftersom jag driver förlag har det varit naturligt för mig att använda mig av böcker när vi ägnat oss åt gerillamarknadsföring. När vi samlat ett större gäng personer som under en kort stund delar ut gratis böcker till förbipasserande. Varje bok förses med någon form av informationsblad. Vid något tillfälle var det för att köpa alla böcker i en serie till rabatterat pris. En annan gång var det att förbeställa en annan bok. Vi har bland annat delat ut böcker på Drottninggatan i Stockholm, utanför Svenska Mässan i Göteborg och på Lakritsfestivalen i Stockholm.

Det har hänt att vi ”råkat” glömma böcker på ställen med mycket folk. Någon gång har vi stått en bit ifrån och tittat vem skulle plocka upp boken. Bara för att det är kul att se glädjen för den som just fått en gåva.

Vi har haft högläsning på Stockholms central. Främsta syftet med det var att få till snygg film att kunna lägga upp på sociala medier. Men det var förvånansvärt många som stanna till och nyfiket frågade vad vi gjorde.

Ett annat exempel som jag hört om men ännu inte testat själv är att om en konkurrent delar ut rabattkuponger kan man acceptera dem hos sig och ge samma rabatt.

Ibland hör jag folk rekommendera att lämna visitkort på ställen där det passerar mycket folk. Det kan nog fungera bra om man gör det med finess. Risken är dock att det kan upplevas som skräp. Och då får marknadsföringen motsatt effekt.

Dela gärna:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *