Förra veckan skrev jag om gerillamarknadsföring, dvs kul, uppseendeväckande och kreativa sätt att uppmärksamma varor, tjänster och varumärken på. Sådant som en banderoll på en bro över en trafikerad gata,
Läs merKackerlacksbete för ovetande konsumenter
Personligen tycker jag att gerillamarknadsföring är smart. Det är ett bra sätt att med enkla medel nå ut och skapa ”buzz”. Samtidigt känns inte namnet så upplyftande. Ordet ”gerilla” kommer
Läs merNamnge en plats, en byggnad eller ett evenemang
Namnsponsring (dvs en sponsor köper rätten att namnge en plats, en byggnad eller ett evenemang) är en vanlig metod för finansiering av arenor. För sponsorn innebär det inte bara att man
Läs merDitt personliga varumärke
Vi har skrivit om det förr i denna blogg och vi kommer säkert att skriva om det igen – om det personliga varumärket. Får en coach vara mindre än perfekt?
Läs merMarknadsför dig med event
Happening på allmän plats, eftermiddagsfika på en arbetsplats, middag hemma med speciellt utvalda vänner, spakväll med väninnor, jubileumsfest, föreläsning, workshop, mässdeltagande och frukostmöte. Det är några exempel på event som
Läs merMarknadsföring med rejäla muskler
De senaste dagarna har jag haft förmånen att åter igen se storskalig marknadsföring på nära håll då jag deltagit i Volvos offentliggörande av den nya versionen av Volvo V60. Drygt
Läs merTidningsannonsering – bara på landsbygden?
När jag läser tidningar filtrerar jag bort de flesta annonser. Jag tror inte att jag är ensam om det, för de flesta i dagens samhälle tycker att reklam är rätt
Läs merTidspassning och pålitlighet
Då och då händer det att man hamnar i olika konstellationer där andras tidspassning är avgörande för hela projektet. När deadline närmar sig med stormsteg och de övriga i projektet
Läs merIdentifiera din målgrupp
När man ska identifiera sin målgrupp finns det två vägar att gå, antingen identifierar du vem som är din önskekund eller så identifierar du vem som mest troligt är i
Läs merSkräppost – ibland är det svårt att se den goda intentionen bakom marknadsföringsmetoderna
Alla med en e-postadress har någon gång fått skräppost, eller så kallad junkmail. Vissa oftare än andra. Under det sena 90-talet var e-postprogrammen och e-postservrarna fortfarande dåligt skyddade mot skräppost
Läs mer