Ditt personliga varumärke

Vi har skrivit om det förr i denna blogg och vi kommer säkert att skriva om det igen – om det personliga varumärket.

Får en coach vara mindre än perfekt? Och hur mycket kan man bjuda på sin egen imperfektion innan man skadar det egna varumärket?

Till att börja med kan vi slå fast att alla inte är överens om hur mycket man ska vårda sitt personliga varumärke och många är inte ens bekväma med att använda begreppet. Men hur man än översätter det, till image, professionalism eller anseende så handlar det ändå om hur man uppfattas av andra och framför allt av potentiella kunder.

Att använda coach som exempel är bara för att vara extra tydlig i mina funderingar. De flesta verkar anse att en coach oavsett disciplin alltid måste föregå med gott exempel. En jobbcoach måste vara en hejare på att skriva CV. En skrivcoach får aldrig slarva med språket, ens på sociala medier, utan måste alltid skriva korrekt och sätta komman och punkter på rätt plats. En yogainstruktör måste vara trådsmal och superflexibel i sin kropp. Eller måste de? Är det verkligen rätt av oss som eventuellt anlitar denna coach att kräva att personen är ofelbar? Eller räcker det med att de kan sin del riktigt bra när det gäller och i övrigt tillåts vara lika mänsklig och felbar som oss andra?

Jag känner skrivcoacher som regelmässigt särskriver ord på Facebook, spökskrivare som börjar en mening med liten bokstav och inte sätter punkt efter meningens slut. Jag har gjort yoga för instruktörer med hälsosamt hull på kroppen och som inte klarar alla stretchande övningar utan att få ont. Men det betyder inte att de är sämre på det de gör. När det väl gäller så finns inte längre några särskrivningar, alla meningar börjar med en versal och avslutas med punkt och yogainstruktören är en mästare på att hjälpa hela sin klass att klara alla asanas. Men hur uppfattar vi denna avvikelse från perfektion? Var sätter vi gränsen? För egen del bryr jag mig inte ett spår hur en yogainstruktörs kropp är byggd eller hur vig han eller hon är. Däremot bryr jag mig mer om ifall en person som arbetar som redaktör skriver fel på sociala medier. Då tappar jag lite förtroende och lockas inte att anlita den personen, eftersom det är oerhört viktigt att de texter vi publicerar är så felfria som möjligt.

Jag känner till två gymnasielärare i svenska som i flera år skrivit läromedel ihop. De har utbildat på gymnasienivå i många år och de allra flesta ser dem som ofelbara. Redaktören på det stora förlaget som ägnat veckor åt korrekturläsning missar ändå saker och boken publiceras med felstavningar som minst tre språkproffs inte upptäckt. Visst kan man se det som ett misslyckande när två experter skriver en bok som innan publikation läses av ytterligare experter, hamnar i våra klassrum där eleverna upptäcker felstavningarna. Men de är bara människor. De är av kött och blod som alla andra. Vi kanske inte anser att det är lika lättsmält att en lärobok innehåller stavfel eftersom de per automatik borde veta bättre, men säg den bok som inte har stavfel i första utgåvan.

Vad gör då detta för gymnasielärarnas personliga varumärke, som lärare i svenska språket och som författare av kurslitteratur? Det stora förlaget har fortsatt förtroende för dem, men visst kan det bli ett och annat pinsamt ögonblick när en elev upptäcker ett stavfel.

Vi har en förmåga att lägga en hel del energi på att oroa oss för hur vi uppfattas av andra. Jag är inte annorlunda. Jag vill till exempel inte uppfattas som en slarver eller som en dålig bilförare, men det hindrar inte andra från att ändå ha åsikter om hur noggrann jag är eller hur bra jag är som förare.

Det finns oerhört mycket mer att filosofera om vad gäller det personliga varumärket och jag lovar att återkomma i ämnet vid ett senare tillfälle.

Jag vill däremot gärna passa på att dela Arbetsförmedlingens information om vad de anser är ett personligt varumärke.

Ditt personliga varumärke är minst lika viktigt. Ditt personliga varumärke är summan av allt det som omgivningen förknippar med dig. Och det är det som ger tydlighet i vad du har att erbjuda en arbetsgivare. Vi ger dig tips på hur du bygger upp ett professionellt jobb-jag.

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.