Bli bäst i klassen

Igår var jag med på frukostmöte med Nätverket Österlen. Gästtalare på detta event var den internationellt framgångsrika skoentreprenören Emy Blixt (Swedish Hasbeens) som inledde med orden Ta reda på vad just du är bra på.

Att veta vad just du är bra på är nödvändigt för att förstå företagets fördelar. Som i sin tur kan omsättas i en snabb och kort formulering kunna sälja in sig på bästa sätt.

Inom företagsvärlden pratas det ofta om USP (unique selling point eller unique selling proposition). Det handlar alltså om vad som gör ditt företag unikt jämfört med konkurrenterna. Syftet med USP är förstås att göra det lätt för människor att förstå fördelarna med att vara just din kund. Din USP ska ge människor en anledning att gilla ditt företag, att lita på det och att hellre göra affärer med dig än med dina konkurrenter. Det handlar alltså inte om att skriva en slogan som rimmar utan om att visa vem du och ditt företag är på ett tydligt sätt.

När du ska formulera vad som gör dig och ditt företag unikt – börja då med vad som är dina styrkor.

Dela gärna:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *