Hur uppfattas du av andra?

Min upplevelse är att många tycker att begreppet personligt varumärke är något negativt. Den främsta invändningen brukar vara att det är något falskt. Att en person eller företag skulle visa en falsk bild av dem själva. ”Jag vill inte vara ett personligt varumärke, jag vill bara vara mig själv” är något jag hör ibland. Jag tänker att det är ju just det som personligt varumärke handlar om. Att vara sig själv.

För mig är inte personligt varumärke att visa upp en fasad, utan att tydliggöra vad du står för. Att visa vem du är. Helt enkelt att vara sig själv.

I min värld går det inte att välja bort personligt varumärke för att oavsett vem du är eller vad du gör så handlar det om hur andra uppfattar dig. De flesta människor tänker saker om andra människor utifrån hur man blir bemött och utifrån egna erfarenheter och upplevelser. Som exempel om kassörskan i en mataffär ler känner du dig antagligen bättre till mods än om hon snäser åt dig. Vare sig om kassörskan ler eller snäser så säger en del om den personens personlighet. Alltså om den personens personliga varumärke.

När jag skriver i social media om något gällande mitt företagande som går dåligt får jag ofta kommentarer om ”att jag borde tänka på mitt personliga varumärke”. Som jag uppfattar det, att jag bara ska skriva om det som går bra. För mig blir det helt fel. För mig är det viktigt med öppenhet och ärlighet. Det är en del av min personlighet som jag gillar, viljan att vara transparant. Det är en del av mitt personliga varumärke.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.