Konsten att nå ut i informationsbruset

Vad är mest utmanade för dig som företagare?

När jag ställer den frågan till andra företagare får jag oftast till svar att nå ut i bruset.

På ett sätt har det aldrig varit enklare att nå ut. Det finns så många olika kanaler att välja på. Så många möjligheter. Samtidigt är det svårare än någonsin. Informations­floden fullständigt väller över oss. Konkurrensen om att få människors uppmärksamhet är stentuff.

Som företagare är det tvunget att nå ut. För det är ju så att det inte spelar någon roll hur bra din produkt eller tjänst är om ingen vet om att den finns.

Vi lever i en tid då uppmärksamheten studsar från än det ena till det andra. I en tid då livspusslet är en rejäl utmaning för de flesta. Det är så många saker vi förväntas göra, förväntas vara och förväntas uppnå. Oavsett om det handlar om marknadsföring, reklam eller information är utmaningen att nå fram till just din målgrupp. Men hur gör man?

I första hand tror jag på att gå till sig själv. På vilket sätt tar du emot information bäst? Vilka sorts medier gillar du? Om du exempelvis tycker telefonsäljare är motbjudande så är det troligtvis inte den vägen du ska gå för att informera om dina produkter eller tjänster. Å andra sidan behöver man också ha koll på sin målgrupp. På vilket sätt tar din målgrupp emot information bäst? Vilka sorts medier använder din målgrupp? Om du är förtjust i twitter men din målgrupp hänger mest på instagram – då ska du nog överväga att använda mer av din tid på instagram istället för twitter. För om du vill kommunicera med din målgrupp måste du se världen genom deras ögon. Du behöver kommunicera på målgruppens villkor snarare än på dina villkor. Men för den skull inte låtsas att du är någon annan än den du är.

För många år sedan anställdes jag som föreståndare för ett ungdomscafé. Jag anställdes av en organisation som vann upphandlingen för att driva ungdomscafét. Den förre föreståndaren fick en annan tjänst inom kommunen men all övrig personal var kvar. Jag som gillar att skapa tillsammans med andra gjorde mitt bästa för att involvera all personal i besluten hur vi skulle driva verksamheten och vilka aktiviteter vi skulle anordna. Det fungerade mindre bra för att uttrycka det milt. Personalen var nämligen van vid en auktoritär ledare som bestämde allt. Visst hade jag kunnat vara auktoritär jag också för att övergången skulle bli lättare för personalen. Men det är ju inte sådan jag är. Och jag tänker att det är samma sak när det gäller att nå ut i mediabruset.

Hur jag väljer att kommunicera med min målgrupp måste i första hand utgå från den jag är. Från min personlighet, från det som känns rätt och kul för mig. Det är min övertygelse. Eftersom jag personligen inte gillar att bli störd av påträngande telefonförsäljare så avstår jag från att göra det med mina produkter och tjänster. Som tur är finns det fler sätt att nå ut än genom telefonförsäljning. Och därför lägger jag min energi på det istället.

Första steget är alltså att ha koll på vilket sätt man själv tycker känns rätt att kommunicera utifrån den man är. Steg två är att ha koll på sin målgrupp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.